Posts

Posts uit mei, 2011 tonen

De Contacten-widget

Net zo belangrijk als (of misschien nog wel belangrijker dan) de inhoud van een bepaalde mail, zijn natuurlijk de mensen met wie je communiceert, je Contacten. Zou het niet ontzettend handig zijn als die nog iets meer centraal zouden staan in je mail, op zo’n manier dat je snel relevante informatie kan vinden die met die contacten samenhangt? Dat dachten wij ook, dus zijn we bezig om in de komende twee weken de zogeheten ‘Contacten-widget’ uit te rollen, dat je rechts van je berichten ziet. In de Contacten-widget zie je (contact-)informatie van je vrienden, familie en collega’s die nu ook al voor jou beschikbaar is, maar die op deze manier makkelijker te vinden is.



Je kunt in de widget bijvoorbeeld zien welke e-mails de contactpersonen waarmee je mailt, je onlangs hebben gestuurd, of Buzz-berichten, gedeelde documenten of agenda-items. Ook heb je via de widget makkelijk toegang tot verschillende manieren om met ze in contact te komen, een groepsgesprek te starten of een afspraak met ze te maken.



Plan je volgende reis met ons nieuwe vluchtschema!

Het is zomer! Héérlijk! Misschien moet je nog een vakantie boeken of wil je nog een weekendje weg. Het eerste waar je dan aan moet denken, is natuurlijk een vlucht boeken. Wist je dat het zoeken naar vluchten een van de meest populaire online activiteiten is? Om ervoor te zorgen dat je resultaten voor reisgerelateerde zoekopdrachten snel en makkelijk vindt, zie je nu een beknopt overzicht van vluchtinformatie op de zoekresultatenpagina.

Als je een specifieke bestemming in gedachten hebt, kun je nu snel zien welke luchtvaartmaatschappijen die specifieke route vliegen en precies wanneer. Als je bijvoorbeeld zoekt naar [vluchten van Amsterdam naar Londen], zie je een selectie van non-stopvluchten en de luchtvaartmaatschappijen die ze aanbieden. Om een volledig overzicht te zien, klik op ‘Dienstregeling non-stopvluchten’.



Je kunt ook de bestemmingen met non-stopvluchten van een bepaald vliegveld bekijken. Als je bijvoorbeeld ideeën op wilt doen voor een weekendje weg, dan kun je zoeken op [vluchten van Amsterdam] om populaire bestemmingen vanuit Schiphol te bekijken.



Door op ‘Alle non-stoproutes van Amsterdam weergeven’ te klikken, krijg je een volledig overzicht van bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen.

Wil je nog een tripje boeken? Probeer dit vluchtschema dan even uit! Deel ook je ervaringen hiermee op het helpforum.


Over kwaliteit gesproken

Wij hebben ons de afgelopen maanden specifiek ingespannen om gebruikers kwaliteitssites in de zoekresultaten van Google te laten te vinden. Dit heeft een aanvulling aan het Google-algoritme tot gevolg gehad, het zogenoemde Panda-algoritme. Dit heeft vooralsnog alleen betrekking heeft op Engelstalige sites en heeft de ranking voor een groot aantal kwaliteitssites verbeterd. De meeste webmasters hoeven zich daarom nergens zorgen over te maken. Voor sites die wel het effect van Panda ondervinden, willen we graag extra informatie bieden over de manier waarop Google naar kwaliteitssites zoekt.

Ons advies aan webmasters is nog steeds om zich te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en zich niet te veel te richten op wat ze als de rankingsalgoritmen of signalen voor ranking van Google beschouwen. Sommige webmasters hebben zich te veel op de vorige Panda-algoritmewijziging gericht, maar Panda is slechts één van de ongeveer 500 verbeteringen die we dit jaar in het algoritme willen doorvoeren. Sinds we Panda hebben geïmplementeerd, hebben we al meer dan tien aanvullende aanpassingen in onze rankingsalgoritmen aangebracht, en sommige site-eigenaren zijn er ten onrechte van uitgegaan dat veranderingen in hun positie werden veroorzaakt door Panda. Zoeken op het web is een complex geheel waarin veel factoren een rol spelen. We raden je dus aan om je niet op specifieke algoritmeaanpassingen te richten, maar op het leveren van een optimale ervaring voor gebruikers.

Wat wordt er onder een kwaliteitssite verstaan?

Het algoritmisch beoordelen van websitekwaliteit is echter een lastige taak. We willen hier enkele ideeën en onderzoekresultaten bespreken die aan de basis van onze algoritmen staan. Hieronder staan het soort vragen dat we onszelf kunnen stellen bij het schrijven van algoritmen die de kwaliteit van sites moeten beoordelen. Je kan ze beschouwen als ons idee van wat gebruikers van ons willen.

We kunnen natuurlijk niets vertellen over de daadwerkelijke rankingssignalen die we in onze algoritmen gebruiken, omdat we niet willen dat mensen daar misbruik van maken. De onderstaande vragen bieden echter wel enig inzicht in de manier waarop Google met dit probleem omgaat:
  • Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
  • Is dit artikel geschreven door een expert of amateur met veel kennis van het onderwerp, of is het oppervlakkiger?
  • Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?
  • Zou jij jouw creditcardgegevens op deze site willen opgeven?
  • Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?
  • Zijn de onderwerpen gekozen vanwege daadwerkelijke interesse van lezers van de site, of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?
  • Bevat het artikel originele inhoud of informatie, een origineel verslag, rapport of onderzoek of een originele analyse?
  • Biedt de pagina meerwaarde in vergelijking met andere pagina's in de zoekresultaten?
  • Hoeveel kwaliteitscontroles worden op de inhoud uitgevoerd?
  • Worden meerdere kanten van een verhaal of verschillende standpunten in het artikel beschreven?
  • Wordt de site gezien als autoriteit op dit gebied?
  • Wordt de inhoud op grote schaal geproduceerd, uitbesteed aan een groot aantal inhoudsproducenten of verspreid via een groot netwerk van sites, zodat er minder aandacht en zorg wordt besteed aan afzonderlijke pagina's of sites?
  • Is het artikel goed gemaakt of lijkt het slordig of haastig geproduceerd?
  • Zou jij informatie van deze site vertrouwen als deze als resultaat voor een medische zoekopdracht werd weergegeven?
  • Zou jij de site als gezaghebbende bron erkennen wanneer de naam van de site werd genoemd?
  • Biedt dit artikel een volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Bevat dit artikel een diepgaande analyse of interessante informatie die meer is dan een simpele opsomming van voor de hand liggende feiten?
  • Is dit het soort pagina dat jij als bladwijzer zou opslaan, met een vriend zou delen of zou aanraden?
  • Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?
  • Denk je dat dit artikel zou kunnen worden afgedrukt in een tijdschrift, encyclopedie of boek?
  • Zijn de artikelen kort of ongefundeerd, of ontbreken andere belangrijke details?
  • Zijn de pagina's met zorg en aandacht voor detail samengesteld?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina's van deze site te zien zouden krijgen?
Het schrijven van een algoritme voor het beoordelen van de kwaliteit van pagina's is een moeilijkere taak dan het beantwoorden van de vragen. Echter hopen wij dat je met de bovenstaande vragen meer inzicht hebt gekregen in de aspecten waarnaar we kijken bij het schrijven van algoritmen die de kwaliteit van sites kunnen beoordelen.

Wat jij kan doen

Naar aanleiding van de feedback die wij hebben ontvangen geven wij graag meer informatie over wat je kunt doen om je ranking in de zoekresultaten van Google te verbeteren, vooral als je denkt dat de Panda-update een negatief effect op je positie heeft gehad. We raden aan rekening te houden met vragen zoals hierboven zijn genoemd, en kwalitatief goede inhoud te produceren in plaats van te proberen je site te optimaliseren voor een specifiek Google-algoritme.

Een andere tip die we kunnen geven, is dat inhoud van lage kwaliteit op bepaalde gedeelten van een website effect kan hebben op de ranking van de hele site. Het verwijderen van pagina's van lagere kwaliteit, het samenvoegen of verbeteren van de inhoud van afzonderlijke, kwalitatief mindere pagina's tot nuttige pagina's, of het verplaatsen van pagina's van lage kwaliteit naar een ander domein zou je uiteindelijk kunnen helpen de ranking te verbeteren van de inhoud met hogere kwaliteit.

We blijven aan aanvullende algoritme-updates werken om webmasters van kwaliteitssites te helpen meer verkeer via zoekresultaten te ontvangen. Als je in de tussentijd feedback hebt, kan je die met ons delen via het Webmasterforum. We zullen de discussies op het forum blijven volgen en zullen informatie over sites doorgeven aan ons team voor zoekkwaliteit om ons te helpen bij toekomstige updates van onze rankingsalgoritmen.

Originele post door Amit Singhal, Google Fellow
Gepost door Allard, het Google Team

Sociaal Zoeken

In 2009 is Google Sociaal zoeken voor het eerst op google.com geïntroduceerd als experimentele functie met als insteek om je te helpen meer over vrienden en kennissen te vinden. Sindsdien hebben we verbeteringen doorgevoerd om je te verbinden met meer mensen en meer zoekresultaten. Vandaag, na het veelvuldig testen en verschillende ontwikkelingen in het Engels, willen we Sociaal zoeken aan de wereld voorstellen in meer dan 40 talen.

Sociale zoekresultaten zijn verweven met 'gewone' resultaten op de zoekresultatenpagina op basis van relevantie. Stel je voor, je voert een zoekopdracht uit voor een spiegelreflexcamera en je vriend Marcin heeft een blogpost daarover geschreven. Met Sociaal zoeken krijgt de blog van  wellicht een hogere plaats in de zoekresultatenen, met een afbeelding van Marcin en een annotatie:



Met Sociaal zoeken kun je pagina's vinden die je vrienden hebben gemaakt en links vinden die je contactpersonen op Twitter en andere websites hebben gedeeld. Als iemand met wie je verbonden bent een link publiekelijk heeft gedeeld, kan die link in de zoekresultaten worden getoond. Als je op zoek bent naar informatie over moderne kookkunst, en je collega Adam heeft op Twitter een link gedeeld die daarmee te maken heeft, komt dat ook naar voren in de zoekresultaten. Dan weet je ook meteen dat hij de juiste persoon is om de volgende dag op kantoor te vragen naar tips over moderne kooktechnieken:




Hoe werkt het nu precies? Sociale zoekresultaten zijn alleen voor jou zichtbaar en alleen wanneer je ingelogd bent in je Google-account. Als je bent ingelogd, doet Google een gokje naar welke publieke inhoud je wilt zien in je resultaten, inclusief mensen uit je Gmail chat vriendenlijst, je Google contacten, mensen die je volgt op Google Reader en Buzz, en de netwerken die gelinkt zijn vanaf je Google-profiel of Google-account. Voor publieke netwerken als Twitter vindt Google je vrienden en bekijken we ook met wie zij publiek verbonden zijn. Je kunt een volledige lijst van mensen, inclusief de mensen in je sociale zoekresultaten vinden op het Google-dashboard (andere gebruikers kunnen dit ook niet zien). Bekijk deze video voor nog wat meer informatie:




Wil je meer te weten komen over Sociaal zoeken? Bekijk dan het Helpcentrum of discussieer er met anderen over op het Helpforum.

Google Commerce Search beschikbaar in Nederland

Het afgelopen anderhalf jaar hebben online retailers in Australië, Duitsland, Frankrijk, Japan, Groot-Brittanië en de Verenigde Staten kunnen profiteren van een betere zoek- en navigeerervaring op hun e-commercesites die mogelijk werd gemaakt door Google. In die landen hebben online winkels uit diverse sectoren, zoals Woodcraft.com, BabyAge.com en HealthWarehouse.com Google Commerce Search op hun websites geïmplementeerd. Woodcraft wist de inkomsten uit zoekresultaten met 34 procent te verhogen, het aantal zoekopdrachten op de site van BabyAge steeg met 64 procent en het aantal online conversies van HealthWarehouse nam met 19 procent toe. Daarnaast meldden al deze winkels dat de klanttevredenheid was toegenomen. Ook veel bekende internationale retailers zoals L'Occitane en Provence en Forever 21 hebben plannen aangekondigd om Google Commerce Search te gaan gebruiken, of gebruiken het al op hun mobiele websites. Als we naar die goede resultaten kijken en naar de mate waarin online retailers Google Commerce Search tot nu toe hebben omarmd, is het niet verwonderlijk dat enthousiaste winkeliers uit verschillende Europese landen er bij ons op aandrongen dit product in meer landen beschikbaar te maken.

Het doet ons dan ook plezier om bekend te kunnen maken dat Google Commerce Search vanaf nu ook beschikbaar is in Nederland (en in Italië en Spanje). Nederlandse Online winkels kunnen nu profiteren van de enorme rekenkracht van Google en kunnen klanten een uitstekende zoek- en navigeerervaring op hun sites bieden. Belangrijke voordelen zijn:
  • Een rijke winkelervaring: bied klanten een prettige winkelervaring met een snelle, innovatieve zoek- en navigatieoplossing die wordt ondersteund door honderden Google-engineers en wereldwijde computercapaciteit.
  • Effectieve promotiestrategie: automatiseer de weergave van promoties op basis van cross-selling en up-selling op je site en vestig de aandacht op relevante inhoud zonder dat een heel team van technici de winkelervaring doorlopend handmatig moet bijwerken en optimaliseren.
  • Een krachtige beheeroplossing: met alle aanpassingsopties die we bieden, beschik je over de flexibiliteit en besturing om alles naar behoefte aan te passen, zodat jouw bedrijf sneller en tegen lagere kosten kan reageren op veranderende omstandigheden.
  • Compatibel met mobiele sites: bied op elk apparaat een snelle en relevante zoek- en navigatieervaring zoals mensen die van Google gewend zijn.
Als je ook wilt profiteren van de voordelen van Google Commerce Search, die nu beschikbaar zijn voor Nederlandse online retailers, ga dan naar www.google.nl/commercesearch.

Dromen in 3D

Vorig jaar lieten we met het project The Wilderness Downtown zien hoe de plekken waar je vroeger ooit hebt gewoond of waar je mooie herinneringen aan hebt, tot leven kunnen komen met behulp van HTML5 en het fantastische nummer We Used To Wait van Arcade Fire.

Ons nieuwste muziek-en-browser-project heet 3 Dreams of Black, geschreven en geregisseerd door Chris Milk en ontwikkeld in samenwerking met een aantal mensen hier bij Google. Het nummer Black komt van het album ROME van Danger Mouse en Daniele Luppi, met zang van Jack White en Norah Jones - binnenkort verkrijgbaar bij Parlophone/EMI. ROME is geïnspireerd door de soundtracks van klassieke Italiaanse films uit de jaren ‘60 van de vorige eeuw en spaghettiwesterns. Sterker nog: het album is opgenomen met het originele orkest dat ook de muziek voor Sergio Leone’s films speelde (zoals The Good, The Bad & The Ugly)

3 Dreams of Black is een meeslepende visuele reis door driedimensionale droomwerelden, die bestaat uit prachtige 2D-tekeningen en -animaties, met daartussen 3D-scènes. Op verschillende punten in de reis kun je met je muis zelf de richting bepalen die je wil nemen in het verhaal. Je kunt ook een bijdrage leveren aan de droomwereld door je eigen voorwerpen te maken met behulp van een 3D-modelbouwer. Een aantal van de beste ontwerpen zullen worden geïntegreerd in 3 Dreams of Black en op die manier ook onderdeel worden van de 3 Dreams van anderen.




In 3 Dreams of Black wordt je browser omgetoverd tot een theater waarin de droomwereld tot leven kan komen, met behulp van WebGL, een nieuwe technoologie die 3D grafische hardware-acceleratie mogelijk maakt in browsers. Moderne browsers zoals Google Chrome hebben daardoor geen aanvullende software of plug-ins nodig. Voor geïnteresseerde webontwikkelaars die nu denken ‘daar wil ik ook wat me doen’: de code is volledig opengesteld, dus ga je gang, kijk rond en probeer het zelf uit.




Omdat 3 Dreams in Black een experiment is, gebouwd me tde nieuwste webtechnologieën, heb je een browser nodig die WebGL ondersteunt, zoal Google Chrome, en een besturingssysteem als Windows Vista / Mac OS X 10.6 of hoger. Voor iedereen die daar niet over beschikt, hebben we een video gemaakt die je een idee geeft van deze unieke ervaring. De droom zelf kun je ontdekken op www.ro.me.



De vernieuwde handleiding voor zoekmachineoptimalistie (SEO)

Webmasterniveau: Beginner

Hij was al beschikbaar in 10 andere talen, en we zijn dan ook blij om aan te kunnen kondigen dat vanaf nu de handleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) ook in het Nederlands beschikbaar is.

In de SEO-handleiding vind je handige tips om je site te optimaliseren voor je gebruikers en voor zoekmachines zoals Google. De volledige inhoud van de vorige versie is grondig vernieuwd, daarnaast is er een geheel nieuwe sectie toegevoegd met handige tips voor sites voor mobiele telefoons.


Je kan de vernieuwde SEO-handleiding hier in PDF formaat dowloaden en printen, zodat je het altijd als handig hulpmiddel bij de hand hebt.

Google afbeeldingen sorteren op onderwerp

Wanneer je op zoek bent naar afbeeldingen, is het soms lastig om precies de juiste zoekwoorden te bedenken om die afbeelding te vinden die je in gedachten hebt. Wanneer je bijvoorbeeld aan Londen denkt, denk je misschien aan de Big Ben of het reuzenrad, het London Eye. Misschien weet je niet meer hoe ze precies heten, maar nog wel hoe ze eruit zien. Met Google afbeeldingen is het vanaf nu mogelijk om te sorteren op onderwerp en hiermee wordt het makkelijker om te vinden wat je zoekt in dit soort situaties.

Wanneer je zoekt op [ londen ] zie je standaard afbeeldingen gesorteerd op relevantie. Klik op Gesorteerd op onderwerp in de linkerkolom en dan zie je afbeeldingen gesorteerd op categorie. Deze categorieën helpen je om je zoektocht te beperken en je de exacte afbeelding van Londen te vinden die je wilt hebben.



In deze video wordt meer uitgelegd over de manier waarop deze functie je kan helpen bij het vinden van een afbeelding:



De functie 'Sorteren op onderwerp' zal de komende week voor bijna ieder domein en taal beschikbaar zijn. Of je nu een bepaalde afbeelding in gedachten hebt of een algemeen onderwerp aan het verkennen bent, 'Sorteren op onderwerp' kan je helpen om de afbeelding te vinden die je nodig hebt - ook al heb je niet de exacte woorden om deze te omschrijven.

Laat ons weten wat je ervan vindt of stel je vragen erover op het helpforum.


Kan ik mijn bedrijf wel op de kaart zetten met Google Places?

Ben je benieuwd wat voor soort bedrijven in aanmerking komen om vertoond te worden in de gratis bedrijfsvermeldingen die op Google en Google Maps worden getoond? In het eerste deel van onze serie over de richtlijnen voor bedrijfsvermeldingen op Google Maps heb ik uitleg gegeven over het toevoegen van de juiste bedrijfstitel aan je vermelding. In deze post zal ik ingaan op de verschillende soorten bedrijfsmodellen die in aanmerking komen voor vermelding op Google Maps.

Bedrijfsmodellen die aansluiten bij Google Places
Google Places is er om de interactie te bevorderen tussen klanten en bedrijven en dienstverleners. Daarom moet je als bedrijfseigenaar of werknemer die gemachtigd is om de bedrijfslocatie te vertegenwoordigen, een fysiek adres vermelden om aan onze kwaliteitsrichtlijnen te voldoen.

Dit betekent namelijk dat je bedrijf een specifieke locatie heeft (met straatnaam en huisnummer), dat je bedrijf bezocht kan worden door potentiële klanten of bedrijfspartners, en een telefoonnummer heeft voor de locatie waar je bereikt kan worden tijdens kantooruren. Door je fysiek adres toe te voegen aan je vermelding help je klanten om je bedrijf te vinden.


Voorbeelden van bedrijfsvermeldingen op Google Maps

Bedrijven die niet geschikt zijn voor Google Places
Hier een paar voorbeelden van bedrijven die op dit moment niet in aanmerking komen voor Google Places:

* Webwinkels die alleen online opereren en geen kantoor hebben met bezoekadres;
* Bedrijven zonder fysieke locatie (je woonkamer, het hotel waar je cursussen geeft of de sportschool waar je les geeft gelden bijvoorbeeld niet als bedrijfslocaties);
* Bedrijven zonder permanente locatie, zoals een stal op de markt, een mobiele patatzaak of een eenmalig concert bij een lokaal café;
* Vastgoedondernemingen die geen centraal kantoor hebben en voor individuele appartementen proberen te adverteren waar niemand in persoon of telefonisch bereikt kan worden.

Voor dat soort bedrijfsactiviteiten zijn andere online hulpmiddelen beter dan een vermelding op Google Maps. Een alternatief zou kunnen zijn om gebruik te maken van Google AdWords. Met dit programma kun je voor je bedrijf, website of evenement adverteren met online advertentiecampagnes en je hoeft hier geen fysiek kantooradres voor te hebben.

Hoe je een vermelding aanmaakt als je bedrijf wel in aanmerking komt voor Google Places
Als je een bedrijf hebt met een fysieke locatie die open is om bezoekers te ontvangen en klanten telefonisch te woord te staan tijdens kantooruren, kun je een gratis vermelding aanmaken door je hier aan te melden met Google Places. Een makelaar met een bedrijfskantoor kan diensten vermelden en bijvoorbeeld de woningen die ze verkopen toevoegen in het veld 'Beschrijving'.


Let er wel op dat je maar één vermelding per fysieke locatie aanmaakt en dan alleen voor locaties waar je bedrijf daadwerkelijk is gevestigd. Als je bijvoorbeeld DJ bent en je kantoor zit op Coolsingel 21, dan mag je alleen een vermelding aanmaken voor dat adres, ook al ben je als DJ ook actief op Schouwburgplein 9 en Zaagmolenstraat 20.

Hoe je bedrijfsgebieden kunt aangeven
Als je een bedrijf met één fysieke locatie hebt maar je diensten ook ergens anders biedt (zoals slotenmakers, vertalers, pizzabezorgers of schoonmaakdiensten), dan kun je gebruik maken van servicegebieden in je Google Places account. Door een servicegebied aan te maken, kun je het gebied waarin je werkt aan potentiële klanten laten zien.


Als je een bedrijf hebt waar klanten naartoe moeten reizen, dan kun je een straal om je hoofdlocatie definiëren of specifieke gebieden aangeven waar je diensten levert. Als je hoofdlocatie je huisadres is en je dit alleen gebruikt voor bedrijfsgerelateerde post en telefoontjes, dan kun je dat adres verbergen en alleen het servicegebied tonen. Denk bijvoorbeeld aan een kinderoppas, DJ's, een schoonmaakbedrijf of IT-diensten. Gedetailleerde instructies voor het instellen van een servicegebied kun je vinden in ons helpcentrum.

Taxi- en koerierbedrijven zijn goede voorbeelden voor het gebruik van servicegebieden. Ze bieden namelijk diensten die onafhankelijk zijn van een locatie en daarom niet geassocieerd zouden moeten worden met specifieke locaties op Google Maps. Ook al kun je taxi's vaak voor het station of vliegveld vinden, deze locaties zijn geen eigendom van een bedrijf. De functie voor servicegebieden staat taxi's alleen toe om het gebied aan te kaarten waar ze actief zijn. Als de taxi's gecoördineerd worden vanuit een centrale, dan kan dat als één fysieke locatie worden vermeld. Anders moet het adres verborgen worden.

Hoe je je vermelding kunt verifiëren
Om ervoor te zorgen dat je gratis bedrijfsvermelding op Google en Google Maps getoond wordt, moet je je bedrijf verifiëren via Google Places. Dit is een eenvoudig proces met een code die je via de post, telefoon of sms kunt ontvangen. Het telefoonnummer dat voor dit proces gebruikt wordt, is het nummer dat je hebt opgegeven in je vermelding. Zorg er daarom voor dat het je telefoonnummer is van je bedrijf.

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust op het Google Places helpforum.


Google Shopping in Nederland

Je kunt met recht zeggen dat Europeanen gek zijn op online winkelen. Volgens analistenbureau comScore bezocht in januari driekwart van alle Europeanen een webwinkel. In deze maand winkelden ze gemiddeld 52 minuten op internet. Met veel plezier maken we dan ook dat Google Shopping met ingang van vandaag beschikbaar is in Nederland.

Google Shopping is een zoekmachine voor producten waarmee gebruikers productinformatie kunnen opvragen, prijzen kunnen vergelijken en een webwinkel kunnen vinden om het product van hun keuze aan te schaffen.

Stel dat ik op zoek ben naar een digitale camera om foto's te maken tijdens een weekje Parijs. Ik voer mijn zoekopdracht zoals gewoonlijk in op google.nl, maar klik nu op Shopping in de linkerkolom. Vervolgens krijg ik een pagina met zoekresultaten te zien voor producten die betrekking hebben op mijn zoekopdracht.



Ik ben op zoek naar een digitale camera voor minder dan 250 euro. Daarom selecteer ik een prijsbereik met behulp van de filters in de linkerkolom en klik op de optie ‘Gratis verzending’, zodat alleen resultaten tevoorschijn komen die aan deze criteria voldoen. De resultaten zijn daarnaast ingedeeld op relevantie.




Om te helpen bij het maken van een keuze toont Google ook productrecensies. Op deze manier kan ik zien wat anderen van bepaalde camera's denken voordat ik doorklik naar een webwinkel om het model van mijn keuze aan te schaffen.

Ben je eigenaar van een kleine of grote webwinkel en wil je meer Nederlandse klanten bereiken? Met behulp van Google Shopping kun je het internetgebruikers eenvoudiger maken om je producten te vinden, bezoekers naar je website trekken en zodoende je omzet te vergroten. Eigenaars van webwinkels kunnen zich gratis aanmelden bij Google Shopping door een productcatalogus te uploaden naar het Google Merchant Center. Raadpleeg voor meer informatie het (Engelstalige) Merchant-weblog.

Eigenaars van webwinkels kunnen naast Google Shopping ook gebruikmaken van AdWords Productextensies om hun productcatalogus onder de aandacht van gebruikers te brengen. Deze dienst zorgt ervoor dat de ingediende productinformatie, als deze relevant is, automatisch binnen advertenties wordt weergegeven. Meer informatie over AdWords Productextensies is beschikbaar in het AdWords Helpcentrum.

Je kunt Google Shopping nu zelf uitproberen op google.nl/shopping. Shopping is tevens beschikbaar voor Android en iPhones, zodat je ook onderweg prijzen kunt vergelijken.

Veel winkelplezier!