Toegankelijkheid
The Keyword Nederland

Groei met Google

Digitale Werkplaats: investeren in de online groei van Nederlandse bedrijven



Afgelopen februari nodigden we ondernemers uit heel Europa uit om hun online successen te vieren en hun verhaal te doen in Brussel. We beloofden toen om tussen nu en het einde van 2016 één miljoen Europeanen te trainen in essentiële digitale vaardigheden. Vandaag beginnen we met de uitvoering van die plannen in Nederland, waar meer dan 40% van de beroepsbevolking bestaat uit kleine ondernemers en ZZP’ers. Onze eerste stap is de lancering van de Digitale Werkplaats in Eindhoven, een online training van twee dagen in het VDMA-complex. Eindhoven is de eerste in een reeks van steden die bezocht worden door Google.

Waarom deze stad? Eindhoven wordt vaak de digitale hoofdstad van Nederland genoemd. De regio is rijk aan digitale start-ups die daar ooit het licht zagen en inmiddels internationale successen boeken. Zoals Shapeways, een marktplaats voor 3D-printen, en Study Portals , dat studenten informatie aanreikt over mogelijkheden om onderwijs te volgen in het buitenland. Ondernemingen zoals deze zijn bekend met de manieren waarop het internet bedrijven kan helpen om snel te groeien. Met de Digitale Werkplaats willen we kleine bedrijven en ZZP’ers uit de regio de mogelijkheid bieden om het internet te benutten als groeimotor. Want aan ruimte voor groei is geen gebrek: in Eindhoven heeft 80% van alle kleine bedrijven minder dan 20 werknemers in dienst.

We doen dat overigens niet alleen. Overheidsinstellingen en kleine en middelgrote bedrijven in heel Nederland onderkennen dat er digitale vaardigheden nodig zijn om te kunnen groeien. Dat kan gaan van online marketing tot een basiskennis van internettools. Google wil hier een steentje aan bijdragen. Het is heel eenvoudig: kleine en middelgrote bedrijven overal in Nederland ontvangen training in de essentiële digitale vaardigheden die nodig zijn voor online groei. We zullen samenwerken met de Nederlandse microfinancieringsorganisatie Qredits, kleine ondernemersverenigingen en gemeenten om tussen nu en het einde van 2016 maar liefst 30.000 Nederlandse ondernemers te trainen. We doen dit door middel van speciale evenementen zoals deze en online training. Daartoe lanceren we in de komende periode een speciale website

ZjJaJZhpKx8
10:25

Vanochtend in Eindhoven zei Henk Kamp, de Minister van Economische Zaken: “Nederland is een van de meest innovatieve landen ter wereld, mede dankzij een sterke ICT-infrastructuur. Om concurrerend te blijven, is voor het MKB, ICT als toepassing en vaardigheid onmisbaar geworden. Deze ondernemers zorgen voor veel nieuwe banen en spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van producten en diensten. Door hen te faciliteren bij het extra inzetten van ICT wordt het fundament voor verdere economische groei verstevigd en zorgen we voor meer werkgelegenheid. Dit prijzenswaardige initiatief van Google draagt daar aan bij.”

Rob van Gijzel benadrukte in zijn welkomstwoord dat “ondernemen niet zo zeer gaat om waar je dit doet maar dat je investeert in je dromen en daarin te geloven én er voor te gaan. Het internet is daarbij niet meer weg te denken. Met de Digitale Werkplaats biedt Google de komende dagen 1000 zelfstandige en kleinschalige ondernemers in en rond Eindhoven de kans die kennis over internet te vertalen naar nieuwe kansen om dromen te realiseren. Daarbij wens ik jullie heel veel succes!”

Elwin Groenevelt, Algemeen Directeur Qredits Microfinanciering Nederland, onze partner zei: “Qredits is opgericht met als doel om ondernemerschap in Nederland te stimuleren. Ondernemers zijn namelijk de toekomst. Dat wordt alleen al bewezen door de 10.000 banen die Qredits afgelopen vijf jaar heeft gecreëerd door het financieren van 7.000 ondernemers. De samenwerking met Google geeft nog meer mogelijkheden om ambitieuze ondernemers te helpen groeien. Deze kick off in Eindhoven is een prachtige eerste stap richting onze gezamenlijke campagne voor 2016!”

Minister Kamp met ondernemers.

Minister Kamp met een aantal ondernemers bij de aftrap in Eindhoven

Veel Nederlandse ondernemers hebben hun bedrijf in de vaart der volkeren weten op te stuwen dankzij een slim gebruik van het internet, en we zien ernaar uit om het komende jaar nog duizenden anderen te ontmoeten. Wat ons hierin aanspreekt, is dat deze kleine ondernemers en ZZP’ers een sterk uiteenlopende achtergrond hebben en over verschillende niveaus van technologische kennis beschikken. Drie van hen die we in Eindhoven hebben ontmoet, zijn het echtpaar Henk Jan en Irene Bruil, dat Nederland wil veroveren met hun nieuwe soep- en saladebar PIT , Wendy Govers van Trimsalon Pet’s Choice , die haar ‘klantenbestand’ van honden en katten zag groeien van 20 tot ruim 500, en Marie-Louise Holl van Holl Klompen , wiens 40 jaar jonge bedrijf “Made in Holland” souvenirs levert aan klanten in alle delen van de wereld dankzij de enorme reikwijdte van het web.

Raadpleeg hier meer Nederlandse succesverhalen.