Google's piracy-bestrijding levert content-industrie 2 miljard dollar op

Het internet is en blijft een zegen voor creatieve professionals, voor hun fans en voor de contentindustrie. Google wil mensen en bedrijven helpen om optimaal te profiteren van hun creatieve producten. De diensten van Google bieden gebruikers toegang tot steeds meer content, en genereren daarmee een forse omzetstroom voor de eigenaars van de auteursrechten. Alleen al YouTube heeft rechthebbenden meer dan 2 miljard dollar opgeleverd. Dat is onder meer te danken aan Content ID, ons branche-leidende systeem voor auteursrechtbeheer.



We nemen het beschermen van online creativiteit serieus en doen meer dan ooit om inbreuk op auteursrechten te bestrijden. Vandaag publiceren we een nieuwe editie van ons jaarlijkse How Google Fights Piracy-rapport. Hierin valt te lezen welke programma’s, beleidsregels en technologieën we inzetten in onze strijd tegen online piraterij.

Hier volgt een aantal voorbeelden van onze inspanningen op dit gebied.

Oplossingen voor auteursrechtbescherming die effect hebben
Voor de bescherming van auteursrechten gaan we verder dan wettelijk is vereist. We voeren de branche aan met oplossingen die op dit gebied werkelijk uitkomst bieden. Content ID is daar een goed voorbeeld van. Dit is geen simpel systeem dat gebruikers waarschuwt dat ze het auteursrecht overtreden. Content ID biedt rechthebbenden diverse tools waarmee zij aanspraak kunnen maken op het eigendom van de content die gebruikers uploaden. Zij kunnen ervoor kiezen om deze content te bewaken, te blokkeren of er geld mee te verdienen. Content ID is een bijzonder effectieve oplossing.

Momenteel wordt 98% procent van alle auteursrechten op YouTube met dit systeem beheerd. In slechts 2% van alle gevallen gebruiken rechthebbenden kennisgevingen om gebruikers te informeren dat zij inbreuk hebben gemaakt op het auteursrecht en hun content moeten verwijderen.

Nieuwe omzetstromen voor contentbedrijven
Content ID heeft ook een nieuwe omzetstroom voor de contentindustrie gecreëerd. YouTube heeft sinds de introductie van dit systeem al meer dan 2 miljard dollar aan rechthebbenden uitgekeerd. Momenteel levert meer dan 90% van al hun Content ID-claims hen geld op.

De muziekindustrie kiest ervoor om munt te slaan uit meer dan 95% van zijn claims door de geüploade content op YouTube te laten staan. De helft van de omzet die de muziekindustrie via YouTube genereert is afkomstig van content van fans die via Content ID is geclaimd. YouTube is daarmee het enige platform dat partners een geautomatiseerde manier biedt om direct geld te verdienen aan het incidenteel gebruik/achtergrondgebruik van muziek en covers.

Bonafide alternatieven voor fans
De beste manier om piraterij te bestrijden is om internetgebruikers betere, gebruiksvriendelijke en legale alternatieven aan te bieden. Google spant zich voor de volle honderd procent in om dergelijke oplossingen te ontwikkelen. We doen dit in samenwerking met verschillende spelers in de contentindustrie.

Google biedt gebruikers van YouTube en Google Play de mogelijkheid om op legale wijze muziek, films, boeken tijdschriften en apps te ontdekken, ervan te genieten en ze aan te schaffen. Via deze platforms heeft Google in totaal meer dan 10 miljard dollar uitgekeerd aan artiesten, auteurs, programmeurs en andere rechthebbenden.

‘Schonere’ zoekresultaten
Dankzij de inspanningen van de technici van Google bevat de overgrote meerderheid van onze zoekresultaten louter links naar legale websites. In zeldzame gevallen is het mogelijk dat er voor langere zoekopdrachten problematische links worden geretourneerd. Wij beschikken echter over systemen voor het verwerken van meldingen van inbreuk op het auteursrecht. Deze systemen handelen dagelijks miljoenen internetadressen af, gemiddeld in minder dan zes uur.

Als we voor een bepaalde website een groot aantal gegronde meldingen ontvangen, zorgen onze algoritmen ervoor dat de desbetreffende site in de toekomst aanzienlijk lager in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Follow the Money
De eigenaars van websites die zich toeleggen op online piraterij zijn erop uit om geld te verdienen. Een effectieve manier om deze websites te bestrijden is dan ook om de geldstroom stop te zetten. Als wereldwijd leider in online advertenties stelt Google zich ten doel om dit soort websites uit zijn advertentiediensten te weren. Google heeft sinds 2012 meer dan 91.000 websites de toegang tot AdSense ontzegd omdat ze in strijd waren met onze beleidsregels ten aanzien van auteursrechten. De overgrote meerderheid van deze websites werd uitgelicht door de proactieve controlemechanismen van AdSense.

We werken daarnaast met andere leiders in internetadvertenties samen aan de ontwikkeling van kwaliteitsnormen die de hele branche naar een hoger peil zullen uittillen. We hebben onder meer samengewerkt met advertentiebedrijven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Zuidoost-Azië.

Het stimuleren en beschermen van online creativiteit vormt een prioriteit voor Google. We blijven ons inzetten om inbreuk op auteursrechten tegen te gaan en zetten deze inspanningen kracht bij door samen te werken met rechthebbenden en de belangen van onze gebruikers te beschermen.


Gepost door Katie Oyama, senior policy counsel bij Google