Posts

Posts uit juni, 2011 tonen

Google krijgt een nieuwe look

Vandaag heb je misschien opgemerkt dat de Google-producten er iets anders uitzien. Dat klopt! We werken aan een project om je een nieuw en verbeterde Google-ervaring te bezorgen. Deze zullen we de komende maanden geleidelijk introduceren. Zoals je hieronder kunt zien, wordt zelfs onze klassieke startpagina een beetje gepimpt.




Nieuwe Google startpagina met een kleiner logo, vernieuwde knoppen en bovenaan een zwarte navigatiebalk.


De manier waarop mensen internet gebruiken en ervaren, verandert constant. Ons doel is om een soepele en consistente online-ervaring te geven, ongeacht welk Google-product je gebruikt op welk soort apparaat. De nieuwe Google-ervaring kan worden samengevat met drie steekwoorden: doelgericht, soepel en intuïtief.

Doelgericht
Of je nu aan het googlen bent, een e-mail stuurt of op zoek bent naar een kaart: het doel is om te vinden wat je zoekt. Onze taak is ervoor te zorgen dat je de juiste tools en functies ter beschikking hebt waarmee je snel en gemakkelijk toegang hebt tot online informatie. Met het vernieuwde ontwerp richten we ons op die zaken die belangrijk zijn en ruimen we alle afleidende dingen op. Zelfs eenvoudige veranderingen, zoals opvallende kleuren voor actieknoppen of het verbergen van navigatieknoppen totdat je ze nodig hebt, kunnen je helpen om te focussen op alleen datgene wat je op dat moment nodig hebt.

Soepel
Vroeger was er eigenlijk maar één manier om Google te gebruiken: op een desktop computer met een gemiddeld grote monitor. Nu zijn er veel meer manieren om online te gaan: mobiele telefoons, tablets, monitoren met een hoge resolutie en televisies. Binnenkort geeft het nieuwe ontwerp je de mogelijkheid om soepel van het ene apparaat naar het ander over te schakelen met een visueel consistente ervaring. Ons doel is om deze flexibiliteit aan te bieden zonder dat dit ten koste gaat van stijl en bruikbaarheid.

Intuïtief
De filosofie achter het ontwerp is om kracht te combineren met eenvoud. We willen onze look graag simpel en helder houden, maar achter dit ogenschijnlijk eenvoudig ontwerp zitten nieuwe technologieën zoals HTML5, WebGL en de laatste, snelste browsers. Dit om ervoor te zorgen dat jij alle macht over het web hebt.

Constante herziening en verbetering is voor ons een belangrijk thema. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld onze zoekresultaten een nieuwe look gegeven en als je de originele Google startpagina hieronder met die van vandaag vergelijkt, zie je dat een makeover af en toe zeer vernieuwend kan zijn.




Originele Google startpagina in 1997


De komende maanden zul je verbeteringen in het ontwerp van al onze producten zien, inclusief Google zoeken, Google Maps en Gmail. Laat ons hier weten wat je van deze makeover vindt. We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om je ervaring online en met onze producten te verbeteren, en je feedback is hierbij essentieel.


+1’s: de juiste aanbevelingen, precies waar je ze wilt hebben: in je zoekresultaten!

Google stelt zich ten doel om je zo snel mogelijk de meest relevante zoekresultaten te bieden. Hiervoor kijken we niet alleen naar de woorden die op websites voorkomen. Relaties zijn ook belangrijk. Om deze reden zijn we kort geleden met sociaal zoeken begonnen om meer informatie van je contactpersonen in onze zoekresultaten op te nemen. Het gaat om informatie die je vrienden en kennissen hebben achtergelaten op Twitter, Flickr en andere websites.

Vandaag gaan we een stapje verder. We bieden je de mogelijkheid om aanbevelingen met de wereld te delen via de zoekresultaten van Google. Deze functie noemen we +1. Je kunt +1 zien als de digitale variant van “dit is gaaf”. Om een website of advertentie aan te bevelen, hoef je alleen maar op de knop +1 te klikken. Alle +1’s zijn vervolgens in de zoekresultaten van Google te zien.




De knop +1 zal naast elk zoekresultaat worden weergegeven





Als je op +1 hebt geklikt en je bedenkt, kun je dit direct ongedaan maken


Stel dat je een wintervakantie in Lake Tahoe plant. Als je een zoekopdracht in Google uitvoert, krijg je nu naast de zoekresultaten voor hotels in die regio misschien een +1 te zien van een tante die gek is op langlaufen. Als je naar een nieuw pastarecept zoekt, krijg je misschien +1’s te zien van het culinaire genie uit je klas. En zelfs als je geen obers of koffieverslaafden kent, kun je toch nagaan hoeveel internetgebruikers de koffiezaak bij jou in de buurt een +1 hebben toegekend.

Het mooie van de +1’s is hun relevantie. Je krijgt relevante aanbevelingen te zien (omdat ze afkomstig zijn van de mensen die voor jou van belang zijn), op het juiste tijdstip (namelijk wanneer je naar informatie over het desbetreffende onderwerp zoekt) en in het juiste formaat (je zoekresultaten). Om meer over de werking van +1 te weten te komen, kun je de volgende video bekijken:





Maar hoe weten we bij Google nu welke +1’s we je moeten tonen? Net zoals bij sociaal zoeken maken we gebruik van allerhande signalen om de meest relevante aanbevelingen te identificeren, zoals de mensen met wie je via Google bent verbonden (zoals je chatvrienden en contactpersonen). Binnenkort baseren we onze zoekresultaten mogelijk ook op andere informatie, zoals je netwerk op sociale media Twitter, om ervoor te zorgen dat de aanbevelingen zo bruikbaar mogelijk zijn. Als je wilt weten met wie je bent verbonden en hoe, dan kun je deze informatie raadplegen in het gedeelte “Sociale connecties en inhoud” op het Google-dashboard.

Om te beginnen met het toekennen van +1’s aan je favoriete websites, moet je eerst een Google-profiel maken. Als je al een profiel hebt, moet je het upgraden. Via je profiel kun je alle +1’s die je hebt toegekend opvragen en deze aanbevelingen intrekken als je de website niet langer de moeite waard vind. Je moet op je Google-account zijn aangemeld om de +1’s in de zoekresultaten te kunnen zien.

We zullen de +1-functie stapje voor stapje uitrollen, te beginnen in het Engels op Google.com. Als je niet kunt wachten om deze functie in actie te zien, kun je deze binnenkort uitproberen via deze experimentele zoekwebsite. Aanvankelijk zullen de aanbevelingen naast de zoekresultaten en advertenties worden weergegeven. In de komende weken zullen ze echter op nog veel meer plaatsen opduiken (zoals andere producten en websites van Google). Bekijk ook het helpcentrum voor meer informatie.

Als je een adverteerder bent en meer wilt weten over de manier waarop de +1-functie werkt in combinatie met zoekadvertenties en websites, kun je terecht op het Google Adwords blog.

We weten zeker dat +1, in combinatie met alle sociale content die we nu in onze zoekmachine opnemen, nog relevantere zoekresultaten zal opleveren!


Gepost door Jantien te West, het Google Team

Zoeken met afbeeldingen!

Met Google Goggles kun je al sinds 2009 op je telefoon zoeken met een afbeelding. Maar soms als je achter de computer zit, weet je misschien niet de juiste woorden om te omschrijven wat je zoekt. Misschien heb je een oude vakantiefoto en weet je niet meer hoe het strand heet. Goed nieuws: nu kun je met de afbeelding zelf zoeken!

Om met een afbeelding te zoeken, hoef je alleen maar naar Google afbeeldingen te gaan en een afbeelding in te voeren in het zoekveld. Dit kun je op verschillende manieren doen: klik op de camera-icoon in het zoekveld en upload een foto van je computer of voer de URL in van een afbeelding die ergens op internet staat. Je kunt ook afbeeldingen van webpagina’s of je computer slepen en in het zoekveld neerzetten. Download de Chrome- of Firefox-extensies om afbeeldingen op het web nog sneller te zoeken met slechts één klik.



Zoeken met afbeeldingen geeft de beste resultaten voor afbeeldingen die al gerelateerde inhoud hebben op het web. Daarom krijg je waarschijnlijk meer relevante resultaten voor bekende monumenten dan voor unieke zaken zoals de prachtige tekening die je kind op zondagmiddag maakte. Naast relevante resultaten komen in de zoekresultaten ook beelden naar voren die een visuele overeenkomst vertonen, of dezelfde afbeelding in verschillende formaten en resoluties.

Meer informatie over Zoeken met afbeeldingen staat in het Helpcentrum. Laat ons weten wat je ervan vindt op het helpforum.


Win een Chromebook!

Afgelopen maand heeft Google tijdens de Google I/O-conferentie de nieuwe Chromebooks van Acer en Samsung onthuld, een compleet nieuw soort devices. De eerste Chromebooks zijn in Nederland vanaf 24 juni te koop.




De meeste mensen moeten tot 24 juni wachten, maar jij kunt er nu al één winnen door te puzzelen! We werken samen met vijf sites om vijftien Chromebooks weg te geven: De Pers, Telegraaf Digitaal, Dutchcowboys en Besteproduct.

Onze puzzelmaster heeft een aantal puzzels gemaakt - elke paar dagen komt een nieuwe online, dus houd in de gaten of er al een update is. Als jij per puzzel een van de eerste drie inzenders bent met de goede oplossing, maak je kans op zo'n nieuwe Chromebook!

Hier is de eerste puzzel, gepost door onze vrienden bij De Pers.




Deze actie geldt alleen voor personen die 18 jaar of ouder zijn en in Nederland wonen. Hier vind je de officiële regels.

Google Translate remix

Toen we Google Translate ontwikkelden, dachten we vooral dat het een handige tool zou zijn; onze gedachten over hoe mensen Translate konden gebruiken waren nogal rechttoe rechtaan. Het idee was om taalbarrières weg te nemen en webcontent in allerlei talen voor iedereen beschikbaar te maken. Zoals met zoveel uitvindingen het geval is, blijkt dat mensen Google Translate op manieren gebruiken die wij zelf nooit hadden bedacht. In de afgelopen tijd is een aantal leuke Translate-trends ontstaan, die we graag delen. Wie weet dienen ze als inspiratie om nog meer bijzondere toepassingen voor Google Translate te ontdekken.

Als eerste Translate-trend heeft een aantal creatieve mensen in het Duits bepaalde zinnen met medeklinkers gebruikt en daarmee een nieuwe soort 'beatbox' gemaakt. De zin 'pv zk beschk' zei ons in het begin niet veel, maar nadat we even luisterden begonnen we al snel mee te knikken op de maat.



Het lijkt erop dat er een soortgelijke trend in Taiwan gaande is door het gebruiken van de gesproken vertalingen voor zelf gecomponeerde liedjes of video-parodieën. Een video met de 'Google Translate Song', trok meer dan een half miljoen kijkers en werd zo een van de meest populaire YouTube video's in Taiwan in de afgelopen maand.

Of je nou werkt aan je volgende nummer, een afhaalmaaltijd besteld of communiceert met dieren, wij hopen dat je net zoveel plezier hebt met het gebruiken van Translate als wij hebben aan het maken ervan.

Voeg beschrijvingen en categorieën toe aan je Google Places bedrijfsvermelding!

Met dit blogbericht rond ik de driedelige serie af over de kwaliteitsrichtlijnen van Google Places. In de eerste blogpost legde ik uit hoe bedrijfstitels vermeld moeten worden en in de tweede blogpost ging ik in op de soorten bedrijfsmodellen die geschikt zijn voor vermelding op Google Maps. In deze laatste post bespreek ik hoe de meest relevante categorieën voor bedrijfsvermeldingen geselecteerd kunnen worden en hoe je een nuttige beschrijving kunt toevoegen.

Voeg een nuttige beschrijving toe!
We raden je als bedrijfseigenaar aan om een specifieke beschrijving van je bedrijf toe te voegen in het veld 'Beschrijving'. Hiermee geef je potentiële klanten meer informatie over wat je bedrijf doet, zodat ze kunnen zien of dit past bij wat ze zoeken. Je kunt dit veld ook gebruiken om meer over de locatie van je bedrijf te vertellen, wat handig kan zijn als deze moeilijk te vinden is (bijvoorbeeld als de ingang van je bedrijf zich aan de achterzijde van een pand bevindt).

Houd de beschrijving kort en krachtig, zodat deze informatief is voor gebruikers en hun aandacht trekt. Een monotone reeks zoekwoorden of categorieën is vaak niet aantrekkelijk voor potentiële klanten, maar een korte samenvatting van de diensten die je aanbiedt, kan klanten helpen bepalen of jouw bedrijf iets voor hen is.




Kies een relevante categorie!
Als je de juiste categorieën opgeeft, kunnen we je bedrijfsvermelding eerder bij relevante gebruikerszoekopdrachten weergeven. We raden je aan specifieke categorieën te kiezen waarmee zowel de kern- als randactiviteiten van je bedrijf worden omschreven. Een goede manier om representatieve categorieën voor je bedrijf te vinden, is jezelf de vraag te stellen: 'Wat is mijn bedrijf?'. Denk hierbij aan wat je bedrijf ís en niet wat het aanbiedt of verkoopt. 'Bakkerij' is dus een betere categorie dan 'taart' of 'brood'.

Neem geen locatiegegevens in het categorieveld op. Als je dat soort aanvullende informatie over je bedrijf wilt weergeven, kun je het veld 'Beschrijving' en eventueel de functie voor servicegebieden gebruiken.

Je wordt gevraagd ten minste één categorie uit onze standaardlijst te selecteren. Je kunt gewoon in het categorieveld beginnen te typen om te kijken wat er in de automatische suggesties wordt voorgesteld.





We raden je aan altijd de best overeenkomende en meest specifieke categorie voor je bedrijf te kiezen. Google kan uit een specifieke categorie automatisch algemenere categorieën herleiden. Dat betekent dat als je een Mexicaans restaurant hebt, je de categorie 'Mexicaans restaurant' zou moeten kiezen, en niet 'Restaurant'. Google weet namelijk dat je een restaurant hebt als je aangeeft dat je specifiek een Mexicaans restaurant hebt.

Je kunt maximaal vijf categorieën voor je bedrijfsvermelding opgeven. Nadat je een standaardcategorie hebt gekozen, kun je maximaal vier aangepaste categorieën toevoegen. Als je een nieuwe categorie wilt toevoegen, klik je op 'Nog een categorie toevoegen'. Er wordt dan een veld weergegeven waarin je de categorie kunt opgeven. Je mag slechts één categorie per invoerveld opgeven. Het invoeren van meerdere categorieën in een categorieveld is in strijd met onze kwaliteitsrichtlijnen. Je vermelding kan hierdoor worden opgeschort en de weergave ervan in Google Places kan worden stopgezet. Als je het moeilijk vindt om een relevante standaardcategorie te kiezen, kies je de categorie die het best bij je bedrijf past en voeg je daarna specifiekere aangepaste categorieën toe. Als je niet zeker weet in welke categorie je je bedrijf moet indelen, kun je in het helpforum om advies vragen en je probleem met andere bedrijfseigenaren bespreken.





We hopen dat deze informatie je helpt een beknopte beschrijving en relevante categorieën aan je bedrijfsvermelding in Google Places toe te voegen. Zo kunnen potentiële klanten beter bepalen of jouw bedrijf overeenkomt met wat ze zoeken. Voor verdere vragen kunt je het helpforum raadplegen.