Topbijdrager MarketSharer




Hoe ben je Topbijdrager geworden?
Allereerst heet ik natuurlijk geen MarketSharer, ik ben Rob Maas en MarketSharer is de gebruikersnaam die ik gekozen heb om het idee van Knowledge Sharing te benadrukken in combinatie met een verwijzing naar mijn bedrijf.

Ik ben sinds 1999 actief in Internet Marketing en SEO, en ja, dan loop je weleens tegen de producten van Google aan. Vanaf 2003, zo rond de introductie van Google AdWords, ben ik me op diverse (Engelstalige) fora in de discussies over SEO, SEA en Google gaan mengen en ik ben uiteindelijk rond 2006 bij de Google Discussiegroepen voor Webmasters terecht gekomen. Die Discussiegroepen hebben zich in diverse stappen ontwikkeld tot het huidige forum. Bij een van die stappen werd ik als Topbijdrager voor het Webmaster forum gevraagd. Omdat ik meer en meer klanten kreeg voor wie ik de AdWords Campagnes verzorgde, werd ik ondertussen ook een steeds regelmatigere Bijdrager op het AdWords forum, en nog niet zo heel lang geleden werd dat “beloond” met de benoeming tot Topbijdrager op dat forum.

Wat vind je leuk aan het forum?
Door het zeer regelmatige bezoek aan de fora blijf je heel goed op de hoogte van ontwikkelingen. En het goed beantwoorden van vragen van andere forumleden dwingt je bepaalde zaken toch even wat dieper dan gebruikelijk uit te zoeken en door te spitten, waardoor je als het ware aan het front, of zelfs voor het front uit, opereert. De SEO en SEA campagnes voor onze klanten hebben daar uiteindelijk ook weer veel baat bij. Het werkt voor mij dus duidelijk in twee richtingen.

Het meeste voldoening geeft het natuurlijk als iemand aangeeft dat hij/zij echt geholpen is, en zijn/haar bedrijf of hobby dankzij jouw advies weer verder kan uitbouwen, met plezier en vertrouwen.

Wat is je favoriete Google product? Waarom?
Search, AdWords, Places en Analytics zijn mijn favorieten. Ze sluiten (bijna) perfect op elkaar aan en vormen samen een prima basis om je website en je bedrijf via het Internet te promoten.

Je bent afgelopen september naar de wereldwijde bijeenkomst van Topbijdragers in de Googleplex in Mountain View geweest. Kun je hier wat meer over vertellen?
Dat was een geweldige ervaring! Vooral omdat dit eigenlijk de eerste keer was dat Google liet merken dat ze de inspanningen van de Topbijdragers serieus nemen en zelfs enorm waarderen. Maar natuurlijk ook omdat ik daar kennis kon maken met collega Bijdragers en de Google Gidsen van het forum, die ik tot dan toe alleen bij hun gebruikersnaam kende. De gesprekken met de diverse Google medewerkers en de kijkjes in de Google-keuken waren vanzelfsprekend zeer leerzaam, maar daar mag ik helaas verder niets over zeggen.

Wat zijn jouw ervaringen als Topbijdrager?
Domme vragen bestaan in principe niet, maar soms vraag je je toch af wat posters verwachten als ze een vraag posten in de trant van: “me website word niet gevonde maar al me tags staan goed” of  “Waar kan ik Google aanklagen omdat ze ons ernstige schade toebrengen nu we niet meer op nr 1 staan”. Ik kan me daar behoorlijk aan storen en laat het beantwoorden van zulk soort vragen tegenwoordig dan ook maar wijselijk aan anderen over.

Wat is het belangrijkste advies dat je een gebruiker als Google Places Topbijdrager zou geven?
Het is al vaker gezegd, hoe duidelijker de vraag, hoe sneller en beter het antwoord. Zelf probeer ik webmasters vooral de goede richting aan te geven, inzicht te verschaffen, zodat ze er echt iets van opsteken en anderen er ook iets mee kunnen.


Gepost door Jantien te West, het Google Team